Aupair frågor och svar

Jag tog mig friheten att svara på Carros läsares frågor om Au Pair livet.
Här kommer min uppfattning. 

Hur blev du aupair?
Jag bestämde mig en dag i oktober/november att jag ville åka någonstans. Två veckor senare var min resa bokad och klar. Jag tror på spontanitet och att allt ska gå så fort som möjligt. Varför planera när du inte måste. Ofta blir planerade saker för mycket för mig då jag bygger upp barriärer av förväntningar som iden sedan inte når upp till. Vill du åka så åk.

När blev du aupair?
Jag kom hit 28 december 2009. Eller eftersom Calgary flygplats förstörde hela min resa kom jag dit tidig morgon 29 december. Och var sedan jetlagad i två veckor, somnade sex på kvällen och vaknade fyra på morgonen.

Vad kostar det att åka?
Alla dina sparpengar +l lite till. Det är inte billigt att flyga över atlanten/stilla havet eller vad du nu ska. Inom Europa kan du dock komma billigt undan och flyga med Ryan Air. Min flygbiljett kostade 12000-14000 tur och retur och den är ombokbar. Rekommenderas ifall någonting händer och du vill flyga hem snabbt utan att behöva betala ännu mer pengar. Se till att ha sparpengar med dej, du vill inte snåla när du är borta.


Var det svårt att lämna Sverige?
Ja, om du inte kommer till en öm och varm ny familj som blir din egen. Hade jag inte träffat alla mina kompisar första veckorna vet i fan om jag hade stannat kvar överhuvudtaget. Man vet inte riktigt vad man lämnar förens man kommer dit man ska. Hemlängtan går i perioder, vissa dagar/veckor ingenting sedan någon kväll kan man höra en låt eller se en film som påminner en om hemma och så är man igång med en stor gråtfest i sin ensamhet. Träffa andra au pairer och prata med dom om din hemlängtan, alla är i samma sits och alla har haft riktigt hemska dagar. Stötta varandra!

Likheter/Olikheter med Sverige?
Allt. Inget är som hemma, varför? För att du inte är hemma. Allt är annorlunda, språk, mat, tider, regler, rutiner. Du lever med en helt annan familj och det vet man ju sedan man var barn att ingen familj är som din egen. Förbered dig på en enorm omställning och sedan dubbla det. Min familj äter till exempel inte lunch, det innebär att dagar då jag inte är ensam med barnen kan vi gå utan mat i cirka 6-8 h lätt, andra au pairer har helt andra uppfostringsmetoder än vad man själv har och vissa gör alldeles för mycket jobb (mer än överenskommet). Det gäller att gilla läget.

Tips:

- Lämna inget ouppklarat hemma, tro mig det kommer inte lösa sig eller bli bättre bara för att du flyttar
- Har du mycket skinn på näsan, jobba med pojkar (då det är en miljon gånger mer stimulerande, men jobbigare) är du lite klenare och flickigare, välj då flickor. Om du är smart, ha inte mer än två barn heller.
-  Se till så du får eget badrum, det kan verka okej att dela badrum med familjen eller barnen medan du sitter framför dator i Sverige. Du kommer ha så mycket med familjen att göra att du behöver den spacen att kunna bajsa utan att kliva på en miljon Bamsetandkrämar, badankor m.m när du kliver in genom toa dörren.
Skaffa tidigt rutiner med dom nya barnen
Sätt också gränser och sätt ner foten det första du gör. Dom kommer testa dig, visa att du inte tar skit. Annars kommer du ligga risigt till dom kommande månaderna.
Försök förklara för familjen saker som är annorlunda hemma, be om saker du vill ha. Lev inte i det tysta, det kommer äta dig inifrån och ut.
Gå på så mycket lekdejter eller barnträffar som möjligt. Ju mer du slipper vara ensam med barnen desto lättare är dom stunderna när du är det
Ha dator med dej. Om du inte vill rymma helt från alla i Sverige de vill säga. Det är enda sättet att komma i kontakt med hemma, det går inte ens att göra ett ”mottagaren betalar samtalet” till Sverige från telefonkiosken. (Ja, jag har försökt. Klockan tre en natt när jag gick hem från puben och hade hemlängtan). Du vill inte heller att någon av misstag (om du använder dig av familjens dator) klickar in sig på kissies blogg, du lär få frågor efter det.
Tänk inte så mycket på vad du packar, ta med sånt du gillar hemma och använder. Ett plagg kommet inte bli snyggt eller användas mer bara för att du byter kontinent. Det jag ville säga var egentligen att, vad du än packar kommer du packa fel saker. Köp nytt istället.
-  Lyssna inte så mycket på hur andra har haft det eller min kompis kompis var med om detta. Åk och skapa sedan din egen bild av situationen. Som sagt, alla familjer, länder är annorlunda.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0