Magen!!

Hade en nära döden upplevelse inatt. Jag vaknade vid halv fyra av en otrolig smärta i vänster sida av magen och bak på vänsterdelen av ryggen. Kunde inte somna om, det krampade och jag var helt säker på att det var blindtarmen eller nått annat som skulle göra att jag skulle vara tvungen att åka akut in till sjukhuset och opereras. Bara tanken fick mig att nästa börja gråta. Lyckades iallfall somna om sporadiskt under natten fram till åttatiden. Vaknade och hade fortfarande ont. Ringde mamma på skype för att försöka fråga vilken sida blindtarmen sitter på. Inget svar. Googlade min symptom och fick reda på att blindtarmen sitter på högersidan och inte alls har riktigt dom symptomerna.

Iallfall, låg och läste om hel sida om magproblem. Blev kallsvettig av allt jag "kunde ha". Haha, hittade iallfall en diagnos på mina andra magproblem, inte laktos, katarr eller stress. Bara en helt vanligt Känslig mage, folk kan tydligen ha det.

Känslig mage:
Vid känslig mage, dyspepsi, kan man ha ont eller känna obehag upptill i magen i samband med att man äter, eller känna ett hungersug i den så kallade maggropen. Man kan också bli snabbt mätt, känna sig uppspänd i magen, illamående eller ha lättare halsbränna eller sura uppstötningar. Det är ovanligt att de beror på något allvarligt. Ofta går det inte att hitta någon orsak till besvären och då kallas det för funktionell dyspepsi.

Funktionell dyspepsi kan bero på en ökad känslighet i magsäckens och tolvfingertarmens känselnerver. Tidigare kallades denna sjukdom för magkatarr. Det är inte en korrekt benämning eftersom katarr betyder inflammation och det finns inte det vid funktionell dyspepsi.

Aja iallfall. Efter jag hade stigit upp och ätit lite och kissat blev det bättre. Det är inte helt borta dock, det känns som om någon har slagit till mig, liksom lite efter-ont just där. Är lite rädd för att det ska bryta ut igen så sitter helt stilla i sängen och undviker hastiga rörelser. Känns lite som muskelkramp eller nått jag vet inte.


En uppsvälld mage efter en stor middag. Blev mobbad hela kvällen för att jag såg gravid ut. Aja, magen är bara skit (eller hur Linn?, haha vi båda har problem med våra maggisar).

 


Kommentarer
Postat av: Linn

ussssch, låter inte alls kul! magar är skiit


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0