Om rökdebatten

Jag läser på Aftonbladets hemsida. Rökförbud utomhus och förbjudet att spruta champagne. Ett fritt Sverige håller på att bli ett land med bara regler.

 

Det jag har märkt att jag älskar med Sverige är just denna friheten att faktiskt kunna göra vad jag vill, inga dumma regler som hindrar mig från att vara lite ”spontan”.

 

Ett exempel här i Kanada är badhuset. Jag klarar inte av det. Det är betydligt mindre än ett badhus hemma, allt är i samma rum och du kan övervaka ALLT från ett håll. Det går runt minst tre eller fyra livvakter och säger till H-E-L-A tiden när man gör något fel.

 

Jag får till exempel inte gå in i badhuset med kläder på, även fast ett av mina barn är ute i vattnet, jag måste alltså stå vid ingång till poolen och glo. Jag får inte sitta på den enda stolen när ingången heller (eftersom jag höll en tvååring i famnen hade det varit skönt att sitta ner) för där ska en lite väska för första hjälpen ligga. Vill jag sitta får jag alltså gå bort till andra sidan badhuset.

 

Jag får inte heller ha vatten i min mun ”då jag lär barnen att ha vatten i munnen, och det vill vi ju inte”. Vi får inte vända på en gummibåt upp och ner, fråga mig inte varför. Och man får inte ta i parfymflaskor, mat eller annat ENS I OMKLÄDNINGSRUMMET. Jag hade en parfymflaska stor hög som ett äpple med mig, den fick jag lämna i receptionen, för tänk om jag hade tappat den!

 

Klart att det ska finnas lagar, regler och andra saker som utgör fara för dig och andra. Att köra för fort, att ha bilbälte på sig, att inte ta saker osv. Men regler om små skit grejer som mest bara gör folk irriterade.

 

Jag är ingen rökare och jag är heller ingen stor champangesprutare. Men jag skulle aldrig säga till en kompis som vill röka vi vårat bord att hon inte får det. I min lägenhet – ja kanske, men utomhus. Vi lever faktiskt i ett fritt land, där LUFTEN ÄR FRI. Sen att man självklart inte röker i närheten av barn ex. det är moralsak. Och ja, alla tänker inte likadant med säg till då, är det någon som sitter (kanske ovetande) och röker nära ditt barn, knacka denna person på ryggen och be den fimpa. Jag kan inte tänka mig att någon skulle fortsätta om det är så.

 

Nej, jag vet att ingen har bett om att få rök i luften när man äter. Precis på samma sätt som jag inte har bett om att sitta äckligt nära någon stinker svett (lag på att ha deo kanske), ett barn som skriker, kastar mat eller beter sig illa, folk som pratar lite för högt eller sitter alldeles för långt ut med sin stol.

 

Men kom igen, en uteservering, en fest på en strand eller på en tågstation. Det är offentliga platser. Ja, folk kan vara allergiska. Samma sak med jordnötter eller andra saker. Ska vi förbjuda det också då eller? Tar någon upp jordnötter i närheten av en person som är jätte allergisk kan denna dö på stört, den effekten har inte rökning (om du inte utsätts för den hela tiden) och du kan faktiskt välja att kliva två steg bort om du står på en station eller perrong och väntar.

 

Jag tycker nästan lite röklukt hör till en varm sommarkväll på krögers.  Och passar det inte, ja men gå där ifrån då. Sitt i din ensamhet, utan röklukt, vänner eller någon som kanske spiller öl på dig och lev i en perfekt bubbla. Så funkar inte världen, tyvärr.

 

Och spruta champange. Hur ofta händer detta? Behöver vi en lag eller regel som säger att vi inte får det? Jag tvivlar starkt på att någon går fram till en okänd person och sprutar ner denna ifråga med champange, det händer på fester osv. Är du i mitten av en sådan fest eller i närheten av en båt med brats från Stockholm under Stockholmsveckan i Visby, är det så JÄVLA jobbigt att få lite alkohol på sig? Isåfall, flytta på dig. Gå där ifrån.

 

Hur långt ska den lagen räcka? Ska någon som vinner OS, VM eller SM guld inte kunna spruta champange på prispallen? Nu ska det tydligen bara gälla på krogen till en börja med, men det är fortfarande början till ett samhälle med för mycket lagar. Passa det inte, åk inte till Hultsfred, sitt inte på en uteservering eller åk inte till Sthlms veckan.

 

Jag finner det underligt att unga tjejer/killar eller vem som helst kan sitta på internet vid en blogg och mobba folk, skriva lögner och skapa rykten. Allt för tryckfrihetslagen. Men inte fan kan någon sitta och ta en öl och en cigg på en uteservering en sommar eller spruta champange på sin födelsedag. Vad händer om jag spiller en öl eller sprutar min öl, är det samma sak – att inte hantera alkoholen varligt?

 

Uteställen är och kommer alltid vara uteställen där sådana saker pågår. Förstör inte oviktiga saker, lägg energi på kvinnomisshandel, barnmisshandel, äldreomsorgen eller något viktigt. Snart kommer vi sitta i ett Sverige där man inte får göra något på offentliga platser och helt plötsligt är vi också ett av alla land där allemansrätt och friheter är bortglömt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0